Publikációs lehetőség: A közösségi média és a jog

2023.09.12.
Publikációs lehetőség: A közösségi média és a jog
Doktorandusz-szimpózium és tanulmánykötet a közösségi média szabályozásáról

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Médiajogi Kutatócsoportja által szervezendő szimpózium célja a közösségi média és a jog komplex kapcsolatának – illetve azon belül egyes részkérdések – feltárása. A szimpózium fórumot kíván biztosítani olyan doktoranduszok és az elmúlt 5 éven belül doktori fokozatot szerzett fiatal kutatók számára, akik kutatásaikban az online platformokhoz, a közösségi médiafelületekhez és az új médiához kapcsolódó jogi kérdéseit vizsgálják. Célunk, hogy a szimpózium keretein belül a fiatal kutatók ösztönző és előremutató vitákat folytassanak, megosszák egymással meglátásaikat, és megvizsgálják e fejlődő és összetett jogterület sokrétű dimenzióit. Elsődlegesen jogászoknak szól a felhívás, ugyanakkor szívesen fogadjuk a jogot érintő, egyéb diszciplínához tartozó kutatásokat végzőket is. 

A szimpóziumon az előadók műhelyvitát folytatnak kollégáikkal a kézirataikról. A kutatók a kézirataikat előzetesen elküldik a többi résztvevőnek, akik elolvassák, és a szimpózium keretében véleményezhetik a munkákat. Ez a megközelítés hozzájárul ahhoz, hogy a témában minél színvonalasabb elemzések születhessenek. 

I. A szimpózium témája 

A közösségi média forradalmasította az egyének kommunikációját, az információmegosztást és az emberek közötti kapcsolattartást. A közösségi médiaplatformok alapjaiban változtatták meg a társadalmi interakciókat, alakították a nyilvánosságot, és egyszerre biztosítanak lehetőségeket és jelentenek kihívásokat a jogi szabályozás számára. A szimpózium a közösségi média és a jog dinamikus kölcsönhatását kívánja feltárni, számos lehetséges témában, mint például: 

  • A szólásszabadság korlátai a közösségi médiában 
  • Adatvédelem és kiberbiztonság az online platformokon 
  • Személyiségi jogok az online térben: rágalmazás, jóhírnévsértés és becsületvédelem a közösségi médiában 
  • Online gyűlöletbeszéd, internetes zaklatás és a hasonló visszaélésekre adott jogi válaszok 
  • A digitalizáció hatása a szellemi tulajdonra, a szerzői jogra és a szabad felhasználásra 
  • Szabályozási kihívások, jogvitás esetek, joghatósági polémiák és határon átnyúló jogi kérdések az online platformokkal kapcsolatban 
  • Platformok és mesterséges intelligencia: algoritmikus torzítás, ajánlórendszerek, szűrőbuborékok és azok hatásai a társadalmi párbeszédre 
  • Digitális aktivizmus, társadalmi mozgalmak és a közösségi média szerepe a társadalmi változások előmozdításában 
  • A platformok ÁSZF-jeinek jogi kérdései 
  • A választási eljárások integritása, a félretájékoztatás és az álhírek jogi kérdései 
  • Háború, platformok és szabályozás: katonai agresszió és az ahhoz kapcsolódó propaganda közösségi média felületeken történő terjedésének jogi szempontú értékelése 
  • Új típusú jelenségek az online térben: deepfake, sharenting, doxxing, cyberbullying 
  • A marginalizált társadalmi csoportok jogainak érvényesülése, és megítélésüket érintő hatások az online platformokon
  • Az online kereskedelem és az e-kereskedelem szabályozása, fogyasztóvédelem és platformok 
  • Platformszabályozás az Európai Unióban: a DSA és a DMA várható hatásai 
  • Az Egyesült Államok és tagállamainak online platformokat érintő szabályozása és jogalkalmazási gyakorlata 

A fentieken túlmenően természetesen más, az általános témamegjelöléshez kapcsolódó kérdés bemutatása is elképzelhető. 

II. Jelentkezés 

A közösségi média és a jog kapcsolatának megértéséhez hozzájáruló eredeti kutatáson alapuló kéziratok (elméleti megközelítésű tanulmányok, esettanulmányok, jogeset- és joggyakorlatelemzések) megküldését várjuk. Jelentkezni az alábbi módon lehet: 

Legfeljebb 500 szavas absztrakt elküldése, amelyben a szerző felvázolja a tervezett kéziratban felvetett fő kérdéseket, a kutatás módszertanát és a szerző főbb hipotéziseit. 

  • Formázás: Az absztraktokat PDF formátumban, Times New Roman betűtípussal, 12 pt betűméretben kell elkészíteni. 
  • Az absztraktnak tartalmaznia kell a szerző nevét, affiliációját és e-mail címét

Benyújtás: Kérjük, hogy a jelentkező az absztraktot a mediajog.ppke@gmail.com e-mail címre küldje el, 2023. október 25-ig. Az e-mail tárgysorában tüntesse fel a „Szimpózium_Közösségi média és jog_[név]” szöveget. 

Az absztraktok kiértékelésének eredményéről a pályázókat 2023. november 10-ig e-mailben értesítjük. Sikeres pályázat esetén a kéziratokat 2024. január 31-ig kell elkészíteni, legalább 1 szerzői ív (40.000 leütés), legfeljebb 2 szerzői ív (80.000 leütés) terjedelemben. 

A szimpóziumot követően az elkészült kéziratok szerzői – a szakmai lektorálás eredményének függvényében – lehetőséget kapnak írásaik tanulmánykötetben való publikálására. 

III. Fontos dátumok 

  • Az absztraktok benyújtásának határideje: 2023. október 25. 
  • Értesítés az absztraktok befogadásról vagy elutasításáról: 2023. november 10. 
  • A kézirat benyújtásának határideje: 2024. január 31. 
  • A szimpózium időpontja: 2024. március közepe 
  • Az átdolgozott kéziratok leadása: 2024. április közepe 
  • Lektorálás: 2024. május közepe 
  • A kéziratok véglegesítése: 2024. június 30. 
  • Publikáció tanulmánykötetben: 2024. ősz